A-60101 Inzet op flankerend onderwijs
Er zijn vele uitdagingen waar scholen en ouders voor staan en die de ontwikkelings- en leerkansen van kinderen kunnen bedreigen. Denk maar aan anderstaligheid, kwetsbare opvoedingssituaties, schoolachterstand, onbetaalde schoolfacturen, … Met het inzetten van onderwijsopbouwwerk kunnen we deze uitdagingen helpen aanpakken in samenwerking met de scholen, ouders en sleutelfiguren. De onderwijsopbouwwerker is aanwezig aan de schoolpoort en is een brugfiguur tussen ouders en leerlingen enerzijds en directies en zorgcoördinatoren anderzijds.
Omdat onze gemeente een toenemend aantal indicatorleerlingen telt, waarbij risicofactoren als een andere thuistaal dan het Nederlands en kind(eren) in een eenoudergezin sterk opvallen, is het van cruciaal belang om in te zetten op ontmoeting en verbinding waarbij we ten volle (taal-) ontwikkelingskansen creëren maar ook ouders versterken door hun betrokkenheid actief te stimuleren. We blijven inzetten op huiswerkbegeleiding. We willen drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten organiseren waarbij we ouders breed informeren en begeleiden over hun rol en verantwoordelijkheden. We geven hierbij bijzondere aandacht aan belangrijke scharniermomenten in de schoolloopbaan zodat de juiste beslissingen kunnen genomen worden in het belang van de toekomstige onderwijskansen van kinderen en jongeren. Via signaalcaptatie identificeert de schoolopbouwwerker opportuniteiten of uitdagingen in het onderwijsveld. Het lokaal bestuur en de schooldirecties bespreken bredere trends via een structureel directieoverleg. Hierbij kunnen er verschillende acties op touw gezet worden of best practices gedeeld worden om met deze uitdagingen aan de slag te gaan.
| Budget 2026 | Budget 2027 | Budget 2028 | Budget 2029 | Budget 2030 | Budget 2031 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ontvangsten | 240,89 | 231,25 | 231,25 | 231,25 | 231,25 | 231,25 | |
| Uitgaven | 192.934,77 | 191.502,76 | 193.304,82 | 195.147,38 | 197.022,31 | 198.937,85 | |