Beleidsverklaring

Beschrijving van het geplande beleid

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Beschrijving van het geplande beleid

Voor u ligt de beleidsverklaring die de belangrijkste pijlers van ons meerjarenplan samenvat. Het plan bevat niet alleen cijfers en projecten, maar vooral een visie op de toekomst van Denderleeuw. We bouwen verder op de fundamenten van de vorige legislatuur met een duidelijke ambitie voor ogen: we willen een gemeente die beweegt, verbindt en ondersteunt.

We kiezen voor een beleid dat dicht bij de mensen staat. Zo zetten we in op aantrekkelijke en veilige buurten, duurzame mobiliteit, een sterk verenigingsleven, een zorgzame samenleving en een bloeiende lokale economie. We willen dat elke inwoner zich thuis voelt in Denderleeuw: van jong tot oud, van ondernemer tot vrijwilliger, van nieuwkomer tot geboren en getogen Denderleeuwenaar.

Het meerjarenplan is opgebouwd rond negen pijlers. We zijn ons bewust van de uitdagingen die voor ons liggen: de grootstedelijke uitdagingen, de stijgende zorgnoden, de druk op het verenigingsleven, de nood aan veilige en groene publieke ruimte, de steeds grotere verantwoordelijkheden die doorgeschoven worden naar het lokale niveau vaak zonder de nodige financiële middelen.

Met deze beleidsverklaring willen we u meenemen in onze visie en keuzes.

 

Complexe puzzel van uitdagingen, middelen en keuzes

Een ambitieus beleid vraagt om een doordachte en realistische financiële aanpak. We willen inzetten op een gezonde en toekomstgerichte begroting waarbij we onze 9 beleidsdoelstellingen afstemmen op de beschikbare middelen.

Net als vele andere lokale besturen staat Denderleeuw voor belangrijke en moeilijke financiële uitdagingen. De vorige legislatuur (2019–2024) was een periode van intensieve investeringen. De coronacrisis zorgde voor stijgende bouwkosten, de energiecrisis joeg de energiefacturen de hoogte in en de loonkosten werden meermaals geïndexeerd. Om een voorbeeld te geven: tussen 2020 en 2024 steeg de jaarlijkse loonkost met 26%, van 14,3 naar 18,1 miljoen euro. Deze stijging, samen met andere kosten, heeft onze financiële reserves uitgeput.

Daarnaast worden we geconfronteerd met een stijgende responsabiliseringsbijdrage, waarvan de eerste ramingen spreken over een gecumuleerde uitgave van 856.000 euro. Ook de dalende inkomsten uit de aanvullende personenbelasting, ten gevolge van de tax shift en de beperking van werkloosheid in de tijd hebben een impact op het aantal leefloongerechtigden in onze gemeente.

We werden dan ook genoodzaakt om keuzes te maken, met als doel een financieel gezond beleid te voeren dat toch ruimte laat voor gerichte investeringen. Dankzij broodnodige bijkomende middelen, toegekend omwille van onze grootstedelijke uitdagingen door de nabijheid van Brussel en het 2de grootste station van Oost-Vlaanderen, kunnen we concrete acties realiseren die anders niet mogelijk waren.

We kiezen bewust voor investeringen die een meerwaarde bieden op lange termijn: in infrastructuur, wijken en mensen.

 

Denderleeuw in beweging

Denderleeuw in beweging staat voor een gemeente die letterlijk en figuurlijk vorm krijgt. We bouwen verder op de fundamenten van de vorige legislatuur en zetten in op infrastructuurprojecten die kernversterkend werken en het centrum en de stationsomgeving opwaarderen.

Een belangrijke focus is de vernieuwing van onze dorpskern. We kiezen bewust voor een groene, autoluwe omgeving waar ontmoeting, ontspanning en dienstverlening samenkomen. In januari 2026 openen we Passage 18, een multifunctioneel gebouw dat bibliotheek, Digipunt en vrijetijdsdiensten onder één dak brengt. Daarnaast richten we het dorpsplein opnieuw in en voorzien we een ondergrondse parking voor bezoekers van lokale handelaars en horeca mét aandacht voor bovengronds kortparkeren. We creëren ruimte voor groen, beleving en ontmoeting.

Ook in de stationsomgeving zetten we onze ambities verder. We bouwen mee aan de fietssnelweg F415 met veilige fietspaden en vormen de Spoorweglaan om tot een laan met snelheidsremmende maatregelen en meer groen. Het Stationsplein zal ingericht worden als een plek waarbij beleving en ontmoeting centraal staan.

Via het strategisch project Denderknoop werken we met regionale partners aan een toekomstgerichte woon-werkomgeving in de stationsomgeving, met aandacht voor duurzame ontwikkeling, diverse woonvormen en kwalitatieve publieke ruimte.

Tot slot is een bijzonder project de herontwikkeling van de zone Wolfsgracht. Het oude RUP uit 2011 voorzag een klassieke verkaveling, maar strookt niet meer met de huidige noden. Via de Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester werd een ontwerpteam aangesteld dat een masterplan uittekende met een aantrekkelijk landschapspark en drie buurtbrinken die gefaseerd zullen worden uitgevoerd.

 

Fier op mijn wijk

We geloven dat een gemeente pas echt leeft als buurten plekken zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, samenwerken en waar men zich betrokken voelt. Daarom ondersteunen we buurtgerichte initiatieven, participatieve projecten en laagdrempelige activiteiten. Via buurtopbouwwerk in de wijken Leeuwbrug en Hemelrijk zoeken we verbinding tussen inwoners. We werken samen met vrijwilligers en lokale organisaties om ontmoeting toegankelijk te maken voor iedereen. Een mooi voorbeeld is De Palaver, sinds 2025 officieel erkend als lokaal dienstencentrum. Deze ontmoetingsplaats biedt een gevarieerd dienstverlenings- en activiteitenaanbod voor buurtbewoners, ouderen en kwetsbare groepen.

Naast het sociale aspect hebben we ook aandacht voor de publieke ruimte. We koesteren onze Vlamovenkouter als groene long waar we inzetten op meer biodiversiteit en trage wegenrecreatie. We ijveren tegen verdere leemontginning en onderzoeken hoe we het open landbouwkarakter kunnen verankeren.

Ook openbare netheid krijgt onze volle aandacht. Met een campagne ‘Propere buurt 2.0’ willen we inwoners sensibiliseren en pakken we sluikstort en zwerfvuil kordaat aan.

Tot slot investeren we verder in speel- en ontmoetingsplekken. Na de inhuldiging van het Vrijheidspark en Denderpark volgen in 2026 de Biestbaan in Iddergem en het Hoogsteenveld in Welle.

 

Vlaamse gemeente

Het is onze ambitie om Denderleeuw te versterken als een gemeente waar veel aandacht is voor de Nederlandse taal, de Vlaamse cultuur en tradities.

In de gemeentelijke basisscholen voorzien we extra taalondersteuning, aangepast lesmateriaal en stimuleren we leesvaardigheid. Ook buiten de klas zetten we in op taalbevordering, met een nieuw taalpunt Nederlands in Passage 18.

We voeren een breed taalbeleid. Samen met partners zoals het Agentschap Integratie & Inburgering zorgen we voor een afgestemd lesaanbod Nederlands en nieuwe oefenkansen voor ouders en kinderen. Met een doorgedreven onthaalbeleid helpen we anderstalige inwoners integreren.

Het reeds uitgerolde intern taalbeleid krijgt een vervolg met de uitrol van een extern taalbeleid.

Naast taal zetten we ook in op onze Vlaamse tradities en Denderleeuws erfgoed. We organiseren de Vlaamse feestdag, kermissen en de Sint-Antoniusfeesten in Iddergem als cultureel erfgoed. Erfgoedcel Denderland maakt roerend en immaterieel erfgoed zichtbaar en toegankelijk, zoals een lopende campagne rond volkscafés en brouwerijen.

Ook het onroerend erfgoed krijgt onze aandacht. Via de Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddienst (IOED) werken we samen met SOLVA en het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen aan het duurzaam beheer van het onroerend erfgoed in de regio.

 

Een veilige gemeente om te wonen en te leven

Veiligheid is een basisvoorwaarde voor kwaliteitsvol leven. Daarom zetten we in op een brede, geïntegreerde aanpak van veiligheid in nauwe samenwerking met onze inwoners en veiligheidspartners.

In de stationsbuurt organiseren we gerichte acties tegen overlast en houden we wijkgericht overleg. We ambiëren wijkinspecteurs die net als de gemeenschapswachten zichtbaar zijn in het straatbeeld en zo een aanspreekpunt voor inwoners.

Handhaving krijgt onze volle aandacht. Onze Taskforce Domiciliefraude blijft actief. We investeren in extra camerabewaking, actualiseren het GAS-reglement en willen de doorlooptijd tussen vaststelling en boete inkorten.

Aanvullend op onze noodplanning richten we een vrijwilligerskorps op ondersteund door Rode Kruis-Vlaanderen. Dankzij bovenlokale subsidies kunnen we nog meer focussen op radicalisering en polarisatie. We maken een actieplan polarisatie op, organiseren vormingen en werken samen met gespecialiseerde partners.

Niet onbelangrijk, ook infrastructuur draagt bij aan veiligheid. Een belangrijk speerpunt in het meerjarenplan is de aandacht voor de zwakke weggebruikers. We zetten in op het vernieuwen van voetpaden en het beheer van onze trage wegen. In onze schoolomgevingen gaan we verder op het elan van het vorige meerjarenplan: een systematische aanpak van weginfrastructuur, wegmarkeringen en verkeerssignalisatie.

Binnen de brandweerzone werd gekozen voor een ruim investeringsbudget voor nieuwe kazernes in de regio om de performantie van de zone te verhogen. Burgers kunnen op ons rekenen in noodsituaties en vinden een aanspreekpunt in wijkagenten, gemeenschapswachten, interventieploegen, … De rekrutering bij politie draait volop om paraat te staan voor een veilig Denderleeuw. We versterken ook onze lokale politie door de piste van een fusie te onderzoeken met enkele omliggende politiezones om meer slagkracht op het terrein te kunnen krijgen.

 

Motor voor verenigingen, evenementen en lokale handel

Denderleeuw leeft dankzij haar verenigingen, vrijwilligers, evenementen en lokale ondernemers.

Onze vrijetijdsdienst werkt aan een vernieuwend programma waarin witruimte is voor thematische accenten, maar ook spontane initiatieven. Denk maar aan het ‘Jaar van de vrijwilliger’, feestelijke openingen bij nieuwe gemeentelijke infrastructuur of onze ambitie om het label van ‘Wandelgemeente’ te behalen. We versterken het aanbod voor jongeren en senioren en investeren in vrijetijdsinfrastructuur. Zo komt er een polyvalente ruimte in de bovenverdieping van De Palaver, komen er sportieve upgrades aan het Walleken met o.a. een overkapping van de tennis- en padelterreinen door een lening en subsidie aan de club en staat een renovatie van de lokalen van Chiro Denderleeuw op het programma. We houden ook blijvend nauw contact met onze lokale voetbalverenigingen.

Via vernieuwde subsidiereglementen waarin aandacht is voor o.a. het Vlaams karakter en planlastvermindering door digitalisering én vereenvoudiging van de subsidieaanvragen, willen we verenigingen extra ondersteunen.

Onze lokale handelaars zetten we in de kijker via communicatiecampagnes, activiteiten zoals de wekelijkse markt, ... Van Culin’Air maken we nog meer een ‘one of a kind’-foodbeleving in de regio. We onderzoeken de uitbreiding van de vestigings- en inrichtingspremie uit naar onze deelgemeenten om ook daar kernversterkend te kunnen ondersteunen, breiden het e-loket voor ondernemers verder uit en blijven een vertrouwde partner voor de Raad voor Lokale Economie.

 

Denderleeuw voor jong en oud

We willen van Denderleeuw een gemeente maken waar elke generatie telt. Een gemeente waarin senioren, kinderen, jongeren en gezinnen zich thuis voelen en ondersteund worden.

Senioren vormen een groeiende en diverse groep binnen de samenleving met unieke noden, maar ook met veel kennis, ervaring en engagement. Onze seniorenconsulent start daarom een lokale seniorenadviesraad op zodat het beleid beter afgestemd kan worden op hun noden. Met een proactief en nabij ouderenbeleid helpen we problemen vroegtijdig detecteren en aanpakken. We willen inzetten op langer thuisblijven, rouwverwerking, ... Daarnaast willen we vereenzaming van senioren tegengaan en sociale netwerken versterken met huisbezoeken, ontmoetingsmomenten, een interessant activiteitenaanbod, een toegankelijk lokaal dienstencentrum, ...

Onderwijs is een hefboom voor gelijke kansen. We ondersteunen scholen en ouders via onderwijsopbouwwerk, maken schoolzwemmen financieel mogelijk voor elke basisschool en investeren in de infrastructuur van onze gemeentelijke basisscholen in Welle en Iddergem.

Als Kindvriendelijke gemeente zetten we in op participatie, talentontwikkeling en kinderrechten. Via de nieuwe kindergemeenteraad, het jeugdopbouwwerk en een breed activiteitenaanbod maken we het label zichtbaar en voelbaar. Jaar na jaar geven we verder uitvoering aan het actieplan Kindvriendelijke gemeente.

Gezinnen ondersteunen we via het Huis van het Kind, met initiatieven zoals Mama’s aan de Praat, ouder-kindactiviteiten en infosessies. We engageren ons verder als Pleegzorggemeente en streven naar de erkenning als Koestergemeente.

We pakken het tekort aan baby-peuteropvang aan door onze regierol op te nemen, extra kindplaatsen te creëren en geschikte locaties te zoeken voor externe partners. We bekijken welke rol we in dit kader in de toekomst kunnen opnemen.

Met de komst van het BOA-decreet (buitenschool opvang- en activiteitenaanbod) zijn we genoodzaakt onze rol als lokaal bestuur te herbekijken. Zo krijgen we van hogerhand extra rollen toebedeeld. Naast de actorrol moeten we voortaan ook de regierol opnemen in de buitenschoolse kinderopvang. Bovendien moeten we een lokaal samenwerkingsverband oprichten, een eigen erkennings- en handhavingskader en nieuwe reglementen uitwerken. We geven mee vorm aan een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten voor alle kinderen en gezinnen zoals het BOA-decreet voorschrijft. Heel concreet nemen we ons kampenaanbod, onze speelpleinwerking en de buitenschoolse kinderopvang onder de loep om tot een toekomstbestendig duurzaam model te komen.

Allerlei wijzigingen in regelgeving & financiering van hogerhand, bijkomende vragen op het terrein vanuit de scholen, de sterk oplopende kost voor buitenschoolse kinderopvang voor ons lokaal bestuur, ... maken dat de werking moet herbekeken worden. Op korte termijn worden aanpassingen voorzien in de tariefstructuur van onze buitenschoolse kinderopvang, een aanpassing van de openingsuren, beperking van een aantal werkingsbudgetten, ... om het grote financieel tekort van onze buitenschoolse kinderopvang al deels te beperken. Op langere termijn nemen we ook de structuur en organisatie van onze kinderopvang onder de loep. Op die manier willen we tot een duurzaam model komen voor de buitenschoolse kinderopvang in Denderleeuw.

 

Zorgzaam Denderleeuw

We dragen zorg voor onze inwoners door kwetsbare groepen te ondersteunen, digitale inclusie te bevorderen, armoede structureel aan te pakken en in te zetten op gezondheid en wonen.

Kinderarmoede bestrijden we door te focussen op preventie, ontmoeting en betaalbare gezinsinitiatieven.

Ons zorgloket wordt verder uitgebouwd als laagdrempelig aanspreekpunt voor mensen met een zorgvraag. We nemen onze regierol op in een versnipperd zorglandschap en zorgen voor ondersteuning op maat. Digitale inclusie bevorderen we verder via onze laagdrempelige Digipunten. We ondersteunen mantelzorgers met een betere bekendmaking van onze mantelzorgpremie en specifieke waarderingsacties.

We pakken schulden bij inwoners aan via vroegtijdige detectie, budgetbeheer en samenwerking met partners. Energiearmoede nemen we mee in onze aanpak. We verwachten een stijging van leefloondossiers en versterken daarom onze tewerkstellingstrajecten via artikel 60 en Capacity building.

Wonen is een basisrecht. We begeleiden mensen met huisvestingsproblemen en werken aan de hernieuwing van het toewijzingsreglement voor sociale woningen, afgestemd op de noden van Denderleeuw.

Als Hartveilige Gemeente organiseren we opleidingen in levensreddende handelingen. Samen met partners voeren we acties rond kankerpreventie, mondhygiëne, diabetes, valpreventie, gezonde levensstijl, ... Het tekort aan huisartsen is in de gehele Eerstelijnszone (ELZ) regio Aalst voelbaar, ook in Denderleeuw. In overleg met onder meer de Huisartsenkring bekijken we mogelijke oplossingen voor het huisartsentekort in onze gemeente.

 

Duurzaam patrimonium – en gebouwenbeheer

We investeren in een toekomstgericht patrimoniumbeleid dat inzet op efficiënt ruimtegebruik, energiezuinigheid, circulaire economie, ontharding, klimaatadaptatie en erfgoedzorg.

We maken alternatieve woonvormen mogelijk en pakken leegstand en verwaarlozing aan.

Ons eigen patrimonium wordt geoptimaliseerd: we zetten in op ons kernpatrimonium en investeren in energieaudits en asbestverwijdering. We verkennen gedeeld ruimtegebruik met scholen en partners om infrastructuur optimaal te benutten.

Binnen het Klimaatplan 2030 voeren we acties uit rond energie, ontharding, circulaire economie, ... In onze Wellemeersen en Oude Dendermeersen wordt een grootschalig natuurontwikkelingsproject opgezet.

We maken werk van de uitvoering van acties uit het hemelwater- en droogteplan, het ontharden van oververharde gemeentewegen en werken aan een Boskansenkaart om het bospotentieel in kaart te brengen en stelselmatig te realiseren.

We onderzoeken een nieuwe bestemming voor ’t Kasteeltje en voeren noodzakelijke renovaties uit aan de Sint-Amanduskerk in Iddergem in afwachting van herbestemming.

 

Nabije en efficiënte dienstverlening

We willen een lokaal bestuur zijn dat dicht bij zijn inwoners staat: toegankelijk, klantgericht en betrouwbaar. We zetten volop in op digitale dienstverlening, zodat inwoners, verenigingen en ondernemers snel en eenvoudig toegang krijgen tot onze producten en diensten. Maar we verliezen de mensen die minder digitaal vaardig zijn niet uit het oog. Ook zij verdienen een dienstverlening op maat.

We bouwen verder aan een moderne organisatie door interne processen te stroomlijnen, verhogen onze cybersecurity en zetten AI gericht in.

Als werkgever willen we aantrekkelijk zijn én blijven op een steeds krappere arbeidsmarkt. Via gerichte campagnes, extralegale voordelen en een loopbaanbeleid op maat zetten we in op een positief werkklimaat en sterke employer branding. We geloven in het principe van ‘de juiste persoon op de juiste plaats’ en stimuleren talentontwikkeling.

 

Financiële keuzes voor 2026-2031

Voor de periode 2026-2031 maken we enkele duidelijke strategische keuzes. Ondanks de stijgende takenlast werden bijkomende personeelsvragen niet weerhouden en zullen niet alle vacatures ingevuld worden.

De financiële situatie dwingt ons in te zetten op een kerntakendebat. Zoals vermeld is onze kinderopvang momenteel zwaar verlieslatend. We moeten dus op zoek naar een aantal efficiëntiewinsten (aanpassing openingsuren, tariefwijziging, …). Door het inschakelen van externe expertise gaan we nu op zoek naar het meest ideale scenario om de best mogelijke zorg aan gezinnen en medewerkers te bieden in combinatie met een gezond financieel model.

Waar mogelijk werden werkingsbudgetten herleid en tarieven geactualiseerd.

Eén zaak staat vast: we verhogen de gemeentelijke belastingen niet. Dat is een bewuste keuze in deze uitdagende financiële tijden. Wel streven we naar een inventarisatie en actualisatie van het woningbestand in de gemeente. Het doel is om op termijn tot een meer correcte, evenwichtige en eerlijke verdeling te komen van de onroerende voorheffing die geheven wordt op vastgoed. We willen zo een einde maken aan de bestaande ongelijkheid tussen burgers.

 

Slot

Met deze beleidsverklaring hebben we een blik geworpen op onze toekomstvisie voor Denderleeuw. Een toekomst die we niet alleen vormgeven met plannen en projecten, maar vooral met mensen. Want het zijn onze inwoners die deze gemeente maken tot wat ze is en tot wat ze kan worden.

We kiezen voor een beleid dat verbindt, versterkt en vooruitkijkt. Een beleid dat inzet op leefbaarheid, zorgzaamheid, veiligheid, ontmoeting en kansen voor iedereen.

We zijn ons bewust van de uitdagingen, maar ook van de mogelijkheden. Met een sterk bestuur, betrokken medewerkers en geëngageerde partners kunnen we samen het verschil maken.

Financiële kerncijfers

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Financiële kerncijfers

De kerncijfers in de beleidsverklaring waarvoor elk bestuur minimaal de absolute waarde moet weergeven per jaar zijn een samenvatting van de belangrijkste ontvangsten en uitgaven en de financiële toestand van het lokaal bestuur Denderleeuw. 

Wij hebben volgende kerncijfers opgenomen:

  1. de autofinancieringsmarge;
  2. het beschikbaar budgettair resultaat;
  3. de financiële schuld;
  4. de investeringsuitgaven voor materiële en immateriële vaste activa en toegestane investeringssubsidies;
  5. de uitgaven voor toegestane werkings- en investeringssubsidies aan de politiezone;
  6. de uitgaven voor toegestane werkings- en investeringssubsidies aan de hulpverleningszone;
  7. de personeelsuitgaven;
  8. de aanslagvoet en de ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting;
  9. de aanslagvoet en de ontvangsten uit de opcentiemen op de onroerende voorheffing;
  10. de ontvangsten uit algemene en specifieke werkingssubsidies;
  11. het aantal inwoners op 1 januari 2025.

Autofinancieringsmarge

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Autofinancieringsmarge

De autofinancieringsmarge (AFM) of het structureel evenwicht is het verschil tussen de ontvangsten van een gemeente en alle uitgaven, inclusief aflossingen van leningen. Het is een maatstaf, op lange termijn, voor de mate waarin een lokaal bestuur in staat is om zelfstandig nieuwe projecten te financieren en de continuïteit van haar beleid te waarborgen. 

De autofinancieringsmarge moet in het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan groter of gelijk zijn aan nul. Dit duidt aan dat het bestuur zijn netto lasten uit kapitaalsaflossingen van leningen en leasings kan dragen met het overschot uit de gewone werking (exploitatiesaldo) en bijgevolg financieel gezond is.

Versie MJP 2026 2027 2028 2029 2030 2031
MJP 2026-2031 - 2026_0 669.566 735.681 732.005 884.066 621.074 394.963

Bron : schema M2

Beschikbaar Budgettair Resultaat

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Beschikbaar Budgettair Resultaat

Het Beschikbaar Budgettair Resultaat (BBR) of het toestandsevenwicht is het verschil tussen de totale inkomsten en uitgaven van een lokaal bestuur, inclusief zowel het exploitatie- als het investeringsbudget en de financiering ervan, zoals leningen. 

Het beschikbaar budgettair resultaat is een maatstaf, op korte termijn, die de evenwichtigheid van de exploitatie- en investeringsbudgetten, inclusief financiering, aangeeft. Het beschikbaar budgettair resultaat moet per boekjaar groter of gelijk zijn aan nul. 

Versie MJP 2026 2027 2028 2029 2030 2031
MJP 2026-2031 - 2026_0 1.669.019 251.695 384.928 1.322.923 1.514.917 267.706

Bron : schema M2

Financiële schuld

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Financiële schuld

De financiële schuld geeft de verplichtingen weer die het lokaal bestuur heeft tegenover externe financiers, zowel op korte als lange termijn. De indicator is belangrijk om inzicht te krijgen in onze financiële positie, de mate van afhankelijkheid van externe middelen en de ruimte voor toekomstige investeringen. Het opvolgen ervan helpt risico’s te beperken en onze financiële strategie gericht te versterken.

Versie MJP 2026 2027 2028 2029 2030 2031
MJP 2026-2031 - 2026_0 33.965.838 37.480.924 39.264.163 39.180.210 38.975.946 36.783.151

Bron : schema T3

Investeringsuitgaven voor materiële en immateriële vaste activa en toegestane investeringssubsidies

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Investeringsuitgaven voor materiële en immateriële vaste activa en toegestane investeringssubsidies

De investeringsuitgaven voor materiële vaste activa tonen de uitgaven voor de aankoop, bouw of renovatie van wegen, gebouwen, voertuigen en installaties, met als doel inzicht te geven in de investeringen die bijdragen aan de realisatie van beleidsdoelstellingen en de ontwikkeling van de gemeentelijke of stedelijke infrastructuur op lange termijn.

De investeringsuitgaven voor immateriële vaste activa tonen de uitgaven voor software, auteursrechten, concessies of ontwikkelingsprojecten met als doel inzicht te geven in investeringen die het functioneren en de dienstverlening van het bestuur op lange termijn ondersteunen, zonder dat er sprake is van fysieke infrastructuur.

De toegestane investeringssubsidies tonen de subsidies die het lokale bestuur toekent aan andere organisaties, instellingen of overheden om hun investeringsprojecten te realiseren met als doel inzicht te geven in hoe het lokaal bestuur externe investeringen stimuleert die bijdragen aan de maatschappelijke, economische of infrastructurele ontwikkeling. 

Materiële vaste activa Deelrubriek 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige MVA Terreinen en gebouwen 4.478.500 2.480.000 1.092.500 418.500 470.000 436.000
  Wegen en andere infrastructuur 6.801.000 4.350.000 2.818.000 1.790.000 2.113.000 1.490.000
  Roerende goederen 795.804 441.000 676.000 341.000 336.000 336.000
  Leasing  235.288 235.455 233.557 21.758 21.454 163.010
  Erfgoed 32.000          
Andere MVA Onroerende goederen 80.000          
TOTAAL   12.422.592 7.506.455 4.820.057 2.571.258 2.940.454 2.425.010

 

Immateriële vaste activa 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Onroerende goederen 1.100.000 15.000                  
TOTAAL 1.100.000 15.000        

 

Toegestane investeringssubsidies 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Aan de politiezone 267.053 140.250 140.250 140.250 140.250 140.250
Aan de besturen van de erediensten 672.171 486.830 132.097 16.396 129.905  
Aan andere begunstigden 505.000 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000
TOTAAL 1.444.2224 632.080 277.347 161.646 275.155 145.250

Bron : schema T2

Werkings- en investeringssubsidie Politiezone Denderleeuw-Haaltert

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Werkings- en investeringssubsidie Politiezone Denderleeuw-Haaltert

De werkings- en investeringssubsidie aan de politiezone tonen de jaarlijkse werkings- en investeringssubsidie die het lokaal bestuur toekent aan de politiezone Denderleeuw-Haaltert. Het doel is inzicht te geven in de mate waarin het lokaal bestuur middelen vrijmaakt voor de uitvoering van de politietaken, het waarborgen van de openbare orde en veiligheid, en het realiseren van noodzakelijke investeringen in materieel, infrastructuur en technologie ter ondersteuning van een efficiënte politiewerking.

Budget 2026 Budget 2027 Budget 2028 Budget 2029 Budget 2030 Budget 2031
E Exploitatie
6494000 6494000 Toegestane werkingssubsidies Pz Denderleeuw-Haaltert 3.523.966,05 3.339.439,53 3.405.156,54 3.472.187,90 3.540.559,89 3.610.299,31
Totaal Exploitatie 3.523.966,05 3.339.439,53 3.405.156,54 3.472.187,90 3.540.559,89 3.610.299,31
I Investering
6640200 6640200 Investeringstoelage politiezone Denderleeuw-Haaltert 267.053,00 140.250,00 140.250,00 140.250,00 140.250,00 140.250,00
Totaal Investering 267.053,00 140.250,00 140.250,00 140.250,00 140.250,00 140.250,00

Werkings- en investeringssubsidie Hulpverleningszone Zuid-Oost

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Werkings- en investeringssubsidie Hulpverleningszone Zuid-Oost

De werkings- en investeringssubsidie aan de politiezone tonen de jaarlijkse werkings- en investeringssubsidie die het lokaal bestuur toekent aan de hulpverleningszone. Het doel is inzicht te geven in de middelen die worden vrijgemaakt voor brandweerzorg, technische hulpverlening, rampenbestrijding en preventie. Daarnaast toont de indicator hoe het bestuur investeert in materieel, voertuigen, infrastructuur en technologie om een snelle en doeltreffende noodhulpverlening te garanderen.

Budget 2026 Budget 2027 Budget 2028 Budget 2029 Budget 2030 Budget 2031
E Exploitatie
6494100 6494100 Toegestane werkingssubsidies HVZ Zuid-Oost 987.333,88 961.815,50 997.201,31 1.009.180,51 1.073.232,07 1.202.086,58
Totaal Exploitatie 987.333,88 961.815,50 997.201,31 1.009.180,51 1.073.232,07 1.202.086,58

Personeelsuitgaven

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Personeelsuitgaven

De personeelsuitgaven zijn het totaal van de lonen, sociale lasten, vergoedingen en andere personeel gerelateerde kosten. 

In schema T2 wordt een onderscheid gemaakt tussen bezoldigingen, sociale lasten & pensioenen voor

  • politiek personeel
  • vast-benoemde personeelsleden
  • contractuele personeelsleden
  • onderwijzend personeel op payroll van de Vlaamse overheid
  • onderwijzend personeel op payroll van het lokaal bestuur
  • andere personeelskosten
  • uitbetaalde pensioenen

Grafiek 1 : overzicht personeelsuitgaven voor statutairen, contractanten en onderwijzend personeel

Deze grafiek geeft de totale som weer van de personeelsuitgaven voor deze rubrieken (loon + patronale lasten). Voor het onderwijzend personeel betreft dit grotendeels voor Vlaanderen gesubsidieerd onderwijzend personeel

Grafiek 2: overzicht personeelsuitgaven voor politiek personeel en overige personeelskosten

De loonkosten voor politiek personeel is de optelsom van de vergoedingen voor mandatarissen enerzijds, en uitbetaalde pensioenen voor gepensioneerde mandatarissen anderzijds.

Aanslagvoet en ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Aanslagvoet en ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting

De inkomsten uit aanvullende personenbelasting vormen een belangrijke, relatief stabiele en recurrente inkomstenbron waarmee het bestuur beleidsdoelstellingen en dienstverlening kan financieren.

De belasting is voor de komende jaren vastgesteld op 7,3% op het volgens art. 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (1992) berekende gedeelte van de personenbelasting dat aan het rijk verschuldigd is. 

2026 2027 2028 2029 2030 2031
7,3 % 7,3 % 7,3 % 7,3 % 7,3 % 7,3 %

 

Aanslagvoet en de ontvangsten uit de opcentiemen op de onroerende voorhefing

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Aanslagvoet en de ontvangsten uit de opcentiemen op de onroerende voorhefing

De onroerende voorheffing vormt, naast de aanvullende personenbelasting, een van de belangrijkste en meest stabiele inkomstenbronnen van het lokaal bestuur.  De onroerende voorheffing is een belasting op het inkomen uit onroerende goederen.

De belasting  bedraagt voor de komende jaren 950 opcentiemen

2026 2027 2028 2029 2030 2031
950 950 950 950 950 950

 

Ontvangsten uit algemene en specifieke werkingssubsidies

Terug naar navigatie - Beleidsverklaring - Ontvangsten uit algemene en specifieke werkingssubsidies

Subsidies maken een aanzienlijk deel van de inkomsten van gemeenten uit, maar de aard van de subsidie bepaalt hoeveel beleidsvrijheid het bestuur heeft.

Algemene werkingssubsidies zijn middelen van hogere overheden (bv. Vlaamse overheid, federale overheid) die de gemeente vrij kan aanwenden voor haar werking en beleidskeuzes.

Specifieke werkingssubsidies zijn middelen die worden besteed aan een welbepaald doel of project. 

Bron : schema T2